F4 – makiety samolotów

Zgodnie z regulaminami zawodów w kategorii F4 – latających makiet samolotów, modele będące wiernym odwzorowaniem ich pierwowzorów są najpierw oceniane statycznie, co oznacza, że na podstawie dokumentacji oryginału, przygotowanej przez zawodnika (rysunek samolotu w trzech rzutach, fotografie prawdziwego samolotu, próbki kolorów, itp.) sprawdza się wierność odwzorowania w skali i jakość wykonania. Podczas lotów pilot-modelarz stara się, by model wykonał zadeklarowane manewry – z jak największym realizmem. Chodzi o to, aby model podczas lotu jak najdokładniej przypominał prawdziwą maszynę. O końcowym rezultacie decyduje liczba punktów za ocenę statyczną i dwa (z trzech) najlepsze loty. W kategorii latających makiet samolotów wyróżnia się wiele konkurencji (lub klas). Do najbardziej popularnych – w Polsce także należy zaliczyć:

F4B/S – modele sylwetkowe latające na uwięzi, dedykowane dla początkujących modelarzy (młodzików i juniorów młodszych),

F4B – makiety samolotów, latające na uwięzi. W długiej historii tej konkurencji polscy modelarze byli światową potęgą. Marian Kaziród z Aeroklubu Częstochowskiego, Piotr Zawada z Aeroklubu Poznańskiego, Bogusław Małota z Aeroklubu Ostrowskiego oraz Jerzy Grzelski z Aeroklubu Poznańskiego, wielokrotnie wracali do kraju z medalami mistrzostw świata lub Europy. Z uwagi na malejącą liczbę zawodników budujących makiety F4B, władze FAI podjęły w roku 2010 decyzję o zaprzestaniu rozgrywania mistrzostw świata. Ostatnie odbyły się w Polsce w roku 2010 – oczywiście tryumfatorami byli Polacy. Drużyna w składzie: J. Grzelski, M. Kaziród i P. Zawada zdobyła złoty medal drużynowy i wszystkie medale indywidualne. Tym samym Piotr Zawada ze swoim dwusilnikowym OXFORDEM jest ostatnim i wciąż aktualnym Mistrzem Świata w klasie F4B.

F4B/P – półmakiety samolotów, latające na uwięzi. Tu regulamin wprowadza szereg uproszczeń w zakresie wykonania i sposobu oceny statycznej. Większą wagę przykłada się do samego lotu. Klasa F4B/P jest konkurencją narodową w naszym kraju.

F4C – latające makiety samolotów, sterowane za pomocą fal radiowych. W tej klasie rozgrywane są mistrzostwa świata i Europy. Uczestniczą w nich także reprezentanci Aeroklubu Polskiego.

F4G – latające makiety samolotów, o masie startowej do 25 kg, tzw. klasa „Gigant”. Są to modele zdalnie sterowane.

F4H – latające półmakiety samolotów (również zdalnie sterowane), tzw. klasa „Stand-off”. To konkurencja stosunkowo młoda. Na mistrzostwach świata w roku 2014 ta konkurencja będzie rozegrana po raz pierwszy.

Więcej szczegółowych informacji na temat zawodów i zawiłości regulaminowych można znaleźć w przepisach regulaminów i Kodeksu Sportowego FAI.