F3 – modele RC

Kategoria modeli szybowców zdalnie sterowanych F3 dzieli się na kilka konkurencji:

F3B – modele szybowców RC (zadanie A – loty na czas, zadanie B – loty na odległość i zadanie C – loty na prędkość),

F3F – modele szybowców RC do lotów na zboczu. Zawody modeli F3F rozgrywane są w terenach górskich i nadmorskich (na klifach). Główne parametry modelu, to maksymalna powierzchnia nośna – do 150 dm2, maksymalna masa startowa – do 5 kg i obciążenie powierzchni nośnej – max 75g/dm2. Masę modelu dobiera się w zależności od panujących warunków atmosferycznych i ukształtowania terenu poprzez dodawanie lub ujmowanie tzw. balastu (w postaci metalowych ciężarków). W przypadku modeli używanych obecnie w tej klasie, powierzchnia nośna to ok. 55 do 60 dm2, a masa modelu gotowego do lotu, bez balastu, to ok 2,0 do 2,5 kg. Maksymalnie możliwy do zastosowania balast to 2,0 do 2,5 kg. W zależności od kierunku wiejącego wiatru dobiera się odpowiednie miejsce zawodów. F3F to konkurencja, w której zawodnicy latają na czas na dystansie 10×100 m wzdłuż krawędzi zbocza. Dystans 100-metrowy wyznaczają punkty bazowe A i B. Zawodnik, który uzyska najkrótszy czas przelotu wygrywa rundę otrzymując 1000 pkt., a wyniki punktowe pozostałych zawodników  przeliczane są proporcjonalnie do uzyskanych czasów. Podczas zawodów rozgrywanych jest min 4 rundy. Nie ma górnego limitu ilości rozegranych rund. Loty prowadzone są tak długo jak wyznaczył to organizator lub jak na to pozwalają warunki atmosferyczne. Warto zaznaczyć, że zawody zostają przerwane, jeśli prędkość wiatru jest mniejsza od 3 m/s, albo jeśli przekracza 25 m/s! Jednym słowem, to zawody dla prawdziwych „twardzieli”. Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć z Mistrzostw Świata – 2016 (w Danii) z udziałem polskiej reprezentacji. Nasz najmłodszy zawodnik Antoni KANIA (z Aeroklubu Gdańskiego) wywalczył pierwsze miejsce w kategorii wiekowej Juniorów, zdobywając złoty medal FAI. Gratulujemy wspaniałego sukcesu! (tekst: Bogdan Wierzba, konsultacja: Andrzej Kłusek).

F3J – modele szybowców RC do lotów termicznych na długotrwałość,

F3K – modele szybowców RC wyrzucane z ręki. Są to modele szybowców wyrzucane z ręki za pomocą kołka zainstalowanego na końcówce skrzydła. Szybowce mają zwykle (a dokładnie nie więcej) 1.5m rozpiętości i ważą w granicach 220-300g, dobalastowane nawet 500g. Osoby zainteresowane zawodami w konkurencji F3K zapraszam do zapoznania się z Kodeksem FAI. Wersja angielska dostępna jest w zakładce „Sport-kategorie” / „Kategoria F3” / „Kodeks FAI” (informacja: Trener Krzysztof Hilbrycht – Asystent Trenera KN ds. konkurencji F3K).

Oto kilka zdjęć z zawodów F3K:

 

Kolejną konkurencją jest klasa F3P – halowe modele akrobacyjne. Te ultralekkie konstrukcje, sterowane falami radiowymi, zbudowane są najczęściej z materiałów piankowych (pełnych bądź ażurowanych) i usztywnione są cienkimi prętami i płaskownikami z włókien węglowych. Napędzane są silniczkami elektrycznymi. Masa startowa modelu gotowego do lotu, u czołowych zawodników świata, wynosi zaledwie 80 gramów! – przy rozpiętości około 1 m. Po mistrzostwach świata w lutym 2013 roku (Coburg/Niemcy) pojawiła się nowa tendencja w budowie modeli F3P, mianowicie główne elementy płatowca wykonane są jako płaskie kratownice z depronu, a następnie jednostronnie oklejone folią mylarową o grubości aż … 2 mikrony! Chcąc poznać zasady regulaminowe zawodów w tej stosunkowo „młodej” konkurencji modelarstwa, wystarczy poczytać przepisy Kodeksu FAI dotyczące modeli akrobacyjnych – w zakładce „Sport-kategorie” / „Kategoria F3” / „Kodeks FAI”.